Piotr Kubiczek Olkusz

W poniedziałek, w bazylice św. Andrzeja Apostoła zakończyły się jubileuszowe, XX Międzynarodowe Olkuskie Dni Muzyki Organowej i Kameralnej. Przez trzy dni wnętrze świątyni oraz serca słuchaczy zostały napełnione wieloma, niezapomnianymi muzycznymi doznaniami.

Od soboty do poniedziałku każdego wieczoru melomani mieli niepowtarzalną okazję, aby zaspokoić swoje czułe na kulturalne doznania zmysły. Jak przy każdej tego typu imprezie, na wstępie nie mogło zabraknąć oficjalnych powitań i zaproszeń do licznego udziału w zaplanowanych koncertach. Do publiczności przemawiali gospodarze i organizatorzy wydarzenia: ks. proboszcz Mieczysław Miarka, burmistrz Roman Piaśnik i prezes Stowarzyszenia na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego Maria Rzepka. Słowo wstępu wygłosił również dr hab. Krzysztof Urbaniak, pełniący funkcję dyrektora artystycznego jubileuszowego, niepisanego festiwalu.

Tegoroczne Dni Muzyki Organowej i Kameralnej swoim organowym koncertem rozpoczął Roman Perucki. To absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, a obecnie profesor organów w swojej macierzystej uczelni. Jest ponadto organistą Katedry Oliewskiej oraz Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Profesor Perucki to także juror licznych polskich i zagranicznych konkursów organowych oraz autor nagrań płytowych (w tym jedna płyta platynowa oraz dwie złote płyty). Wielokrotny dyrektor artystyczny festiwali organowych, jak również członek Komisji Liturgicznej przy Metropolicie Gdańskim. W Olkuszu wystąpił głównie z repertuarem XVI i XVII wieku, choć na samym wstępie zaprezentował utwór „Haec dies” z Magnus Liber Organi Leoninusa (1135 – 1201).

Po pochodzącym z Pomorza profesorze, przyszedł czas na miejscowych chórzystów z Cantores Minores Basilica Andreae pod kierownictwem ks. Roberta Żwirka. O chóralnym projekcie powstałym w 2017 roku pisaliśmy już kiedyś osobny tekst. Pomysł duchownego, będącego absolwentem instytutu muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz studium chórmistrzowskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony parafian, którzy zmobilizowali siły i swoje talenty. Tym sposobem powstał chór pielęgnujący tradycję najstarszego śpiewu liturgicznego – chorału gregoriańskiego oraz śpiewu wielogłosowego różnych epok renesansu po współczesność. W sobotni wieczór w repertuarze olkuskich chórzystów znalazły się takie pozycje jak: „Ave Maria”, „Kleszczmy rękoma”, „Popule meus”, czy „Zdrowaś bądź Maryja”.

Drugi muzyczny wieczór w ramach tegorocznych, jubileuszowych Dni Muzyki Organowej i Kameralnej, rozpoczął kwartet smyczkowy „Ilkus Quartet” w składzie” Elżbieta Pałka, Anna Gęgotek, Michał Mączka i Renata Gąsiorek. Wszyscy instrumentaliści pochodzą z Olkusza i na co dzień mieszkają w Srebrnym Mieście. Mimo, że są na różnym etapie swojego życia (studenci, instruktorzy, nauczyciele), tworzą jedną zgraną, bardzo dobrze podaną publiczności artystyczną całość.

Następnie przy zabytkowych organach Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego zasiadł młody mistrz Victor M. Baena de la Torre. Hiszpan jest absolwentem Konserwatorium im. Arturo Sorii w Madrycie, a swoją naukę kontynuuje obecnie jako student Conservatorium van Amsterdam w klasie organów Pietera van Dijka, Matthiasa Havingi oraz Louisa Robilliarda. Pracuje pod kierunkiem znakomitych pedagogów, a jego nietuzinkowe umiejętności zostały już niejednokrotnie nagrodzone. W tym roku Victor Baena stał się laureatem I nagrody jednego z najbardziej prestiżowych konkursów organowych w holenderskim Alkmaar. W olkuskiej bazylice zagrał m.in. trzy wersety „Psalmu 24” Anthoniego van Noordta, czy „Pasacalles de primer tono” Juana Bautisty Cabanillesa.

Trzeciego, ostatniego dnia wydarzenia, publiczność swoim występem zachwycił brytyjski językoznawca i muzykolog Christopher Stembridge. Absolwent renomowanego uniwersytetu w Oxfordzie, po 20 latach pracy jako wykładowca na University College w irlandzkim Cork, osiadł w północnych Włoszech, gdzie teraz zajmuje się studiami nad włoską dawną muzyką klawiszową. Profesor Stembridge wykładał w różnych częściach Europy, koncertuje po całym świecie i wszędzie gdzie tylko się pojawi, zaraża swoją dobrą energią. W Olkuszu na zabytkowych organach zagrał utwory z repertuaru Girolamo Frescobaldiego oraz Franciszka Liliusa.

XX Międzynarodowe Olkuskie Dni Muzyki Organowej i Kameralnej zamknął prof. dr hab. Marcin Szelest z zespołem muzyki dawnej Harmonia Sacra w składzie: Anna Zawisza – sopran, Piotr Olech – alt, Maciej Gocman – tenor, Andrzej Zawisza – bas oraz wspomniany Marcin Szelest – organy. Kierownik zespołu ukończył studia w zakresie gry organowej w Akademii Muzycznej w Krakowie i jako stypendysta w amerykańskim Bostonie. Działalność koncertowa Marcina Szelesta w kraju i poza jego granicami obejmuje zarówno indywidualne recitale organowe, jak i występy z całym zespołem, którego jest współzałożycielem.

Podsumowując ostatnie wydarzenia z bazyliki św. Andrzeja Apostoła trzeba jasno przyznać: to była prawdziwa muzyczna uczta dla ciała i ducha.

Organizatorami XX Międzynarodowych Olkuskich Dni Muzyki Organowej i Kameralnej byli: Bazylika św. Andrzeja Apostoła w Olkuszu oraz Stowarzyszenie na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego w Olkuszu, a współorganizatorem Miejski Ośrodek Kultury w Olkuszu. Partnerzy: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego i Urząd Miasta i Gminy Olkusz.

Sponsorzy: Alior Bank oraz Hotel i Restauracja Victoria w Olkuszu. Patronat medialny: Przegląd Olkuski.

Fot. własne / MOK Olkusz

Dodaj komentarz

Please Login to comment
avatar